Elizas blog

10 ting du altid ville vide om biludlejning

Når du booker en flyrejse hos mig, er der altid en lejebil inkluderet i prisen! Dette gør, at du under din ferie har frihed til at gøre præcis det, som du selv har lyst til. Vil du en aften køre op til den dejlige restaurant på bjerget, eller vil du besøge den nærliggende hyggelige by – det er helt op til dig selv.
Nogle gange kan en lejebil dog også bringe bekymringer med sig. For hvad gør du, hvis du i den hyggelige by rammer en pæl? Eller hvis der er forsinkelse på flyet, kan du så stadig afhente lejebilen? For at garantere en god kvalitetslejebil og tilhørende service, arbejder jeg sammen med Sunny Cars. I denne blog svarer jeg på alle dine spørgsmål om biludlejning.

1. Hvilken kategori bil skal jeg vælge?

Der er altid en lejebil af den mindste kategori inkluderet i din rejse (kategori mini). Rejser du med 4 personer eller mere, eller hvis du holder af rummelighed, vil jeg anbefale dig at opgradere bilen. Du betaler en merpris for en højere kategori. Hvilke muligheder der er til rådighed, finder du ved hver indkvartering under fanen ”Billeje”. De viste modeller er et eksempel på den kategori, de falder under. Det betyder, at du ikke altid får den viste model, men en tilsvarende bil stillet til din rådighed.

2. Kan jeg leje en autostol?

Intet problem! Du kan ved bestillingen notere dette under ønsker og præferencer, eller kontakte os per e-mail eller telefon, så sørger vi for at bestille dette for dig. Det koster ca. €5 per dag at leje, alt efter destinationen. Dette skal betales direkte hos den lokale biludlejer.

3. Hvor gammel skal jeg være, for at kunne leje en bil?

Det er forskelligt fra destination til destination, da Sunny Cars samarbejder med flere forskellige udlejere. Minimumsalderen er på Cypern fx 25 år, men på Kreta er den 21 år. På denne side kan du finde alle betingelserne per destination og sæson. Bemærk: Nogle steder gælder der også en maksimumalder ved biludlejning, denne er i Andalusien fx 74 år.

4. Er der andre obligatoriske betingelser?

Ja, det er der. Da der per destination er forskellige betingelser, er det vigtigt at læse disse godt igennem for at forhindre misforståelser. Kontroller bl.a. hvor længe du skal have været i besiddelse af dit kørekørt. Udlejeren spørger også efter et obligatorisk depositum, som sikkerhed for at udlevere lejebilen til dig. Beløbet på depositummet varierer hos de lokale udlejere, og kan også findes i betingelserne. Depositummet skal stilles på et gyldigt kreditkort, som obligatorisk skal være i hovedføreren navn. Vigtigt: Et VISA-Dankort er oftest sat op som debitkort, og kan derfor ikke benyttes til depositummet!

5. Hvad er inkluderet?

På din ferie er billejen altid inkluderet for hele perioden. Du afhenter og returnerer bilen i lufthavnen. I billejepakken er følgende inkluderet:

• Ubegrænset kilometertal
• Obligatorisk ansvarsforsikring på 7,5 mio.
• Skadesforsikring (CDW)
• Tyverisikring (TP)
• Tilbagebetaling af selvrisiko (i tilfælde af skade)
• Dækning af glas-, dæk-, undervogns- og tagskader
• En ekstra chauffør
• 24/7 assistance på Sunny Cars’ nødnummer

Lejebilen, som jeg via Sunny Cars har klar til dig ved ankomst, er altid all-inclusive forsikret. Du behøver derfor ikke at tilkøbe ekstra forsikringer. Udlejeren vil måske forsøge at tilbyde dig en ekstra forsikring, når du afhenter bilen. Dette kan du afvise, da du er fuldt forsikret. Ekstra udstyr som GPS eller automatisk toldbetaling vil medføre en merpris, som skal betales direkte hos udlejeren. Selvom lejebilen er fuldt forsikret, er du ikke dækket af skader, der er forårsaget af misbrug eller uagtsomhed; tab af nøgle eller lejepapirer; skader på interiør eller personlige ejendele; skader forårsaget af at bruge den forkerte type brandstof; bøder eller told. I tilfælde af, at du får en bøde, vil udlejningsfirmaet beregne et administrationsgebyr oveni bøden.

6. Kan jeg checke lejebilen ind online?

Har du booket en ferie med biludlejning til Algarve, Costa de Lisboa, Mallorca, Andalusien, Ibiza, Gran Canaria, Tenerife, Sardinien eller Grækenland? Så er det muligt at checke lejebilen ind online på forhånd. Vi opfordrer på det kraftigste at gøre dette, da der, især i højsæsonen, kan forekomme lange køer ved biludlejningsfirmaet i lufthavnen.
Via den lyserøde knap under ‘Preregistration’ på din billejevoucher, kan du registrere den primære chauffør og checke ind online. Dette er muligt indtil 24 timer før ankomsten til lufthavnen på din destination. Din billejevoucher finder du i Min Eliza-portalen.

7. Kan jeg stadig hente min lejebil, hvis mit fly er forsinket?

Selvfølgelig! Den lokale biludlejer holder nemlig øje med dit fly og sørger altid for, at der er en til at hjælpe jer, når I ankommer. Så I behøver ikke bekymre jer om at stå for en lukket dør hos biludlejeren. Dette gælder også i alle tilfælde, hvor du lander senere end den angivne åbningstid for biludlejeren.

8. Hvad bliver der forventet af mig, når jeg henter lejebilen?

Sørg for at have billejevoucher, kørekort og kreditkort med pinkode klar. Kontrollér benzinmåleren, normalt får du den fyldt op og skal aflevere den fyldt igen. Gå også en tur rundt om bilen, før du kører væk fra lufthavnen, og check om der skulle være eksisterende skader på bilen.

9. Hvad bliver der forventet af mig, når jeg afleverer lejebilen?

Aflever bilen med den samme mængde benzin i tanken, som da du hentede bilen. Dette er for det meste fuld-fuld. Dette er den billigste måde, da udlejeren tager sig godt betalt for at fylde tanken for dig. Husk at checke bilen igennem for personlige ejendele, så du ikke glemmer noget. Gem din billejekontrakt i mindst 8 uger efter aflevering. I tilfælde af skade, gem da også skadesrapporten i mindst 8 uger.

10. Hvad skal jeg gøre i tilfælde af skade eller ulykke?

Har du ved et uheld lavet skade på lejebilen? Ingen panik, du er fuldt forsikret. Sørg for at udfylde en skadesrapport på stedet. Ring herefter til den lokale biludlejer. Du finder telefonnummeret til biludlejeren på de papirer, som du modtager ved udlevering af bilen. I samråd med biludlejningsfirmaet bestemmes det, om du kan fortsætte, eller om du skal have en ny lejebil.
Det er også vigtigt at rapportere skaderne til Sunny Cars via deres nødnummer, der er tilgængeligt 24 timer i døgnet. De kan råde jer til, hvad I derfra bedst kan gøre.

Den lokale biludlejer vil herefter vurdere den aktuelle skade, og hvad omkostningerne for skaden vil blive. Forskellen mellem den faktiske skade og garantien vil han opkræve fra dit depositum. Du vil blive refunderet for hele skadesbeløbet, hvis du deklarerer det hos os. Når du er tilbage i Danmark, kan du tage kontakt til os, så vi kan informere dig om de nødvendige dokumenter, vi skal bruge for at hjælpe dig. Foretrækker du at sende skaden direkte til Sunny Cars, så udfyld deres skadesformular online.

Har jeg ikke svaret på alle dine spørgsmål om biludlejning?

Du kan læse mere på servicesiden om billeje. Mangler du stadig information, hjælper vi dig meget gerne. Vi sidder klar ved telefonen fra mandag til torsdag fra 09.00 – 17.00 og fredag fra 09.00 til 16.00 på 89 88 24 29.

God tur!

Relaterede rejsebeskrivelser

2 Kommentarer

  • Svar
    tina
    29-03-2018

    Hej. Ang, Billeje, vil det være muligt at bilen bliver leveret og afleveret der hvor man skal bo?

    • Svar
      Eliza
      25-04-2018

      Hej Tina,
      beklager det meget sene svar! Med undtagelse af destinationen Gozo, er dette ikke muligt. Du lander i lufthavnen, og vi tilbyder ingen shuttle/taxi service til indkvarteringen, så bilen er din transport for at komme til indkvarteringen. Skulle du have andre spørgsmål er du velkommen til at kontakte os på info@elizawashere.dk, hvor mine kollegaer sidder klar. Kh Eliza

    Skriv en kommentar