Elizas blog

Billedskønne opdagelser på Cypern

Når jeg tænker tilbage på mine ferier på Cypern, ser jeg tusindvis af flamingoer, et magisk bjerg, venlige ejere og smukke, gamle byer. Under mit sidste besøg boede jeg hos Eveleos Country House hos Klea. Min cypriotiske vært gav mig gode tips til en uforglemmelig tur på Cypern, som jeg naturligvis gerne vil dele med dig!

Venetiansk bro

I skoven i Troodos bjergene forestillede jeg mig, at jeg befandt mig i en eventyrs verden… Den følelse blev kun forstærket, da jeg stod foran Elia Venetian Bridge. Pludselig følte jeg, at jeg stod på Ringenes Herre settet. Det var selvfølgelig ikke tilfældet, men smukt var der! Elia Venetian Bridge nær bjerglandsbyen Kaminaria er et billedskønt sted, der gjorde min tur på Cypern endnu smukkere end den allerede var.
Elia Venetian Bridge på Cypern

Saltsøen i Larnaka

Hver vinter opholder tusindvis af flamingoer sig ved saltsøen i Larnaka. Det var jeg nødt til at se! I marts håbede jeg, at jeg nåede at se dem inden de tog afsted igen. Turen dertil var ikke uden resultat. Mens jeg gik langs den store saltsø, kunne jeg næsten ikke tro mine egne øjne. De lyserøde fugle var utallige. Efter en tids gang fik jeg øje på en interessant bygning i det fjerne: Moskeen Hala Sultan Tekke. En indtryksfuld bygning med flot kuppeltag, beliggende på et helt enestående sted. Især da solen stille og roligt gik ned bag tårnene.

Moskeen Hala Sultan Tekke på Cypern

Pafos

Et kort øjeblik virkede det som om jeg var rejst tilbage i tiden. I Pafos er denne følelse ikke så mærkelig, da byen emmer af historie! Sammen med guiden Mary, vandrede jeg i timevis gennem den cypriotiske by, der i 2017 er udråbt til Kulturel hovedstad i Europa. Mary tog mig først med til den imponerende arkæologiske park i Pafos; sikke et syn. Fra det storslåede antikke Odeon til resterne af bymurene, der er en enestående stemning på stedet. Vi fortsatte vores rute gennem byens gamle kvarterer, hvor du ser en smuk kontrast mellem de gamle bygninger og moderne street art. Den aften spiste Mary og jeg på Agora tavernaens tagterrasse med udsigt over Pafos. I den hyggelige taverna er der kun mezze på menukortet, hvor du bliver overrasket med en god blanding af små middelhavsretter.

Vindistriktet

Mellem bjergene og kysten på Cypern er der utallige vinmarker. Vindistriktet er det perfekte sted til en skøn køretur på vinruten. Fra Eveleos Country House kørte jeg i retningen af Omodos, der ligger midt i vindistriktet. Det er en hyggelig landsby med smalle gader og en masse små vinbutikker. Jeg besluttede mig for at tage nogle lokale vine med hjem og derefter at fortsætte min tur gennem de bølgende bakker, langs vinmarkerne og charmerende bjerglandsbyer.

Tochni

Fra mit ophold hos Eveleos Country House gik jeg igennem de charmerende gader i Tochni. Overalt blev jeg mødt af venlige og hjælpsomme mennesker: i supermarkedet fik jeg fx hjælp til at finde den bedste halloumi ost, på gaden mødte jeg en venlig mand, der viste mig vej til Tochni Village Tavern, hvor jeg gæstfrit blev mødt af ejerne. Her fandt de de lækreste lokale, hjemmelavede retter frem til mig!

Har du tips til en skøn ferie eller flere oplevelser på Cypern?